w

Artig læring om stein

- Dette var mye mer spennende enn en vanlig skoledag, konkluderte Julie Hansen Gleinsvåg og Andrine Larsen med, etter å ha vært med og testet ut den nye mineralmodulen ved Newton-rommet i Sørfold.

Artig læring om stein
19.06.201711:49 Rune Finsveen

Andrine og Julie går i 9. klasse ved Røsvik skole, som var først ut med å teste ut den nye mineralmodulen. Dagen før hadde elevene vært ute i felt, og funnet steiner de ønsket å se nærmere på i Newton-rommet.

 - Prøvene elevene tok med seg har blitt analysert i en XRF-analysemaskin, hvor dataene viser sammensetning av ulike grunnstoffer, forteller lærer og leder for Newton-rommet; Bjørnar Pettersen. Ut fra dette har de innhentet informasjon om ulike bruksområder for mineralene, i tillegg til at vi har laget en rekord-liste over prøver med høyest konsentrasjon av grunnstoffer. 

Lærer på Røsvik skole; Øystein Vedal, mener dette er en god måte å levendegjøre teori på.
 - Gjennom denne modulen får elevene både økt forståelse for mineralers betydning for samfunnet og se hva som finnes av spennende ting i nærområdet.

Andrine og Julie er fornøyde med undervisningen.
 - Dette er en artig måte å lære om naturfag på. Neste gang vi drar ut i naturen vil vi lete etter flere steiner for å finne ut hva de består av, sier de, og innrømmer samtidig at de på forhånd syntes stein hørtes litt kjedelig ut.

For Bjørnar Pettersen er nok en milepæl nådd i arbeidet med Newton-modulen.
 - Generalprøven gikk veldig bra. Nå gjenstår det bare å få godkjent modulen av NTNU innen den offisielle åpningen 31. august, sier han.

Rune Finsveen
Julie Hansen Gleinsvåg og Andrine Larsen fra Røsvik skole
Rune Finsveen
Bjørnar Pettersen i Newton-klasserommet i Sørfold